Het Volkswagen-concern verkoopt sportwagenmerk Bugatti aan de Kroatische bouwer van hypercars Rimac
Bugatti werd in 1998 naar verluidt voor een symbolisch bedrag aan toenmalig VW-topman Ferdinand Piëch verkocht
We nemen een duik in het tumultueuze verleden van het legendarische exclusieve merk Bugatti.
Sportwagenmerk Bugatti zoals we dat kennen, gaat in de komende jaren verdwijnen.
Door de afgelopen maandag aangekondigde overname van Bugatti door de Kroatische bouwer van elektrische hypercars Rimac zullen toekomstige Bugatti’s niet veel langer met 8-liter quad turbo W16 motoren uitgerust worden. De autobouwer uit Molsheim gaat langzaam maar zeker over op elektrische aandrijving. Dat hebben zowel Bugatti als Rimac bevestigd.
De overstap van Bugatti op elektrische aandrijving betekent dat dit iconische een belangrijk deel van zijn historie afsluit. Business Insider benoemt in vogelvlucht 6 opvallende feitjes uit de geschiedenis van Bugatti.
W16 een apart motorblok? Het kan nog vreemder
Bugatti staat op dit moment natuurlijk bekend om de machtige W16-motor die het in haar sportwagens plaatst. Maar als je denkt dat de W16 een rare combinatie van twee aan elkaar geplakte V8’s is, dan moet je weten dat Ettore Bugatti nog veel vreemdere combinaties maakte.
Zo bedacht hij in 1915 het U-16 motorblok. Dit was een motor in een U-vorm bestaande uit twee rechtopstaande rijen van acht cilinders. Deze dreven elk hun eigen krukas aan die dan weer verbonden waren aan één enkele aandrijfas. Om het nog vreemder te maken bestond elke rij van acht cilinders uit twee blokken van vier cilinders die aan elkaar geplakt waren.
Niet geheel onverwacht was de motor niet heel succesvol. Er zijn er maar 40 geproduceerd. Dit kwam vermoedelijk gedeeltelijk omdat de vraag naar dergelijke motoren afnam na het einde van de Eerste Wereldoorlog, maar vermoedelijk ook doordat de complexiteit ervoor zorgde dat onderhoud en dergelijke alleen betaalbaar waren voor het oneindige budget dat Bugatti destijds leek te hebben.
Eerbetoon aan en eerste poging tot nieuw leven voor Bugatti
Na de dood van Ettore Bugatti in 1947 stierf het door hem opgerichte automerk een stille dood. In 1952 verdween Bugatti als automerk. Tot 1990 gebeurde er niets rondom Bugatti. Vanaf dat moment probeerde een groep investeerders onder leiding van Romano Artioli het merk nieuw leven in te blazen. In 1991 kwam daar de EB110 uit voort. Een sportwagen met een 3,5-liter V12 met vier turbo’s.
De auto was een eerbetoon aan de oprichter van het merk. De letters uit de naam staan namelijk voor Ettore Bugatti en de cijfers vertalen zich naar het feit dat de auto precies 110 jaar na de geboorte van Ettore Bugatti gepresenteerd werd.
Hoewel de auto het merk Bugatti weer op de kaart zette, sloot de autofabrikant in 1995 de deuren alweer. Naar eigen zeggen omdat de markt voor exclusieve sportwagens op dat moment was ingestort.
Goedkoopste Bugatti ooit
Drie jaar naar de sluiting van Bugatti, in 1998, was toenmalig topman Ferdinand Piëch van Volkswagen op zoek naar een exclusief automerk. Hij wilde aanvankelijk eerst Rolls-Royce op de kop tikken, maar kreeg via via te horen dat BMW een hoger en winnend bod had geplaatst. Dankzij zijn zoon, die hem verplichtte een Bugatti 57 SC Atlantic te kopen, kwam hij op het spoor van Bugatti.
Tijdens zijn paasvakantie liet Piëch uitzoeken of het Italiaanse merk te koop stond en of VW het kon kopen. Niet lang daarna begon de baas van het Volkswagen-concern aan de onderhandelingen en wist hij het Italiaanse merk te verkrijgen. Hij kocht de rechten voor Bugatti naar verluidt voor een symbolische 100 Duitse Mark van Romano Artioli.
Bugatti’s zouden oorspronkelijk 18 cilinders krijgen
Hoewel 16 cilinders al erg veel is voor een motorblok, waren er origineel nog meer cilinders gepland voor de Bugatti’s die we nu kennen. Sterker nog, de hele reden waarom Ferdinand Piëch Bugatti kocht is omdat hij een enorm motorblok in een luxe auto wilde plaatsen. Het in 1999 geïntroduceerde conceptmodel EB218 had dan ook, jawel, 18 cilinders.
Deze van Volkswagen afkomstige motor had drie rijen van zes cilinders. Deze waren allemaal in een hoek van 60 graden van elkaar geplaatst. Dit motorblok moest ook zijn weg vinden naar de Bugatti Veyron en Chiron. Later werd dit idee geschrapt en koos men voor de nu bekende W16 motor. Deze heeft vier rijen van 4 cilinders in een hoek van 90 graden.
Bugatti Chiron stamt uit 1999
De huidige Bugatti Chiron werd in 2016 gelanceerd, maar verscheen al in 1999 als 18/3 Chiron conceptmodel. Destijds had hij een 6,25-liter W18 motor die 555 pk produceerde. Daarmee trok de auto, die volledig uit koolstofvezel was opgebouwd, binnen 5,3 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid lag rond de 330 kilometer per uur.
De moderne Bugatti Chiron maakt een lachertje van zijn voorganger. Met de moderne 8-liter W16 met vier turbo’s die 1.500 pk produceert, racet het gevaarte binnen 2,4 seconden naar de 100 kilometer per uur. De speciale Bugatti Chiron Super Sport 300+ schreef zelfs het snelheidsrecord voor productie-auto’s op naam. Deze tikte de 482,8 kilometer per uur aan.
Volledig elektrische Bugatti bestaat al
Bugatti is geen vreemde op het gebied van elektrische auto’s. Het merk heeft ooit een volledig elektrisch aangedreven auto in productie gehad. Tussen 1927 en 1930 produceerde het honderden aantallen van de Bébé Bugatti Type 52. Dit was een 1:2 schaalmodel van de Type 52 die Ettore speciaal voor zijn zoon Roland had ontworpen. De kleine auto werd aangedreven door een elektromotor en een 12-volt batterij waardoor hij een topsnelheid van ongeveer 20 kilometer per uur haalde.
In 2019 nam het Britse Little Car Company de Bébé Bugatti Type 52 opnieuw in productie. Er zijn er toen 500 gemaakt die allen voor een startprijs van 30.000 euro (exclusief bijkomende kosten en belastingen) verkocht zijn.